Blog

Hoe wendbaar is uw bedrijfsvoering?

Als u deze regel leest, prikkelt de titel u kennelijk en daagt u mij uit om uw tijd een zinvol vervolg te geven. In twee minuten leest u deze blog en weet u of u er iets aan heeft. Over wendbaar gesproken... Lees meer...

Laatste nieuws

Visie digitalisering Huisartsenzorg 2019-2022

Als huisarts heeft u te maken met een steeds veranderende zorgwereld. Welke toekomstgerichte digitale zorginformatie-infrastructuur past daarbij? De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) publiceerde hierover een visiedocument. Hierin komen het Waarom, Hoe en Wat aan bod. De visie kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen LHV, NHG en InEen.

Klikt u hier voor het visiedocument.

Hoe wendbaar is uw bedrijfsvoering?

Als u deze regel leest, prikkelt de titel u kennelijk en daagt u mij uit om uw tijd een zinvol vervolg te geven. In twee minuten leest u deze blog en weet u of u er iets aan heeft. Over wendbaar gesproken...

Allereerst, ervaart u ook: dat u met de bedrijfsvoering steeds vaker het gevoel hebt achter de feiten aan te lopen? Dat uw jaarplan niet meer volstaat. Dat u in de dagelijkse praktijk te maken heeft met voortdurend veranderende omstandigheden?

Zo ja, u bent niet de enige, veel managers en praktijkeigenaren merken hetzelfde en wendbaarheid staat hoog op de agenda. Darwin’s evolutieleer is daarbij actueler dan ooit: wie zich het beste aanpast, overleeft. Maar hoe ga je daarmee aan de slag?

Je kunt een aantal kwesties bij de kop pakken:
  • Hoe word je strategisch wendbaar? De vraag stellen is eenvoudiger dan hem beantwoorden want structureel wendbaar worden heeft gevolgen voor de hele organisatie. In die puzzel spelen zaken als verbindend leiderschap, externe gerichtheid en een flexibele werkorganisatie onder andere een rol.
  • Je kunt het zoeken in organisatieprincipes en werkmethoden, zoals - in managementtermen - Agile werken, Lean processen, zelfsturing of scrummen. Prima, maar alweer zijn dit stukjes van de puzzel.
In deze blog wil ik beginnen met de vraag: hoe wendbaar heeft u uw bedrijfsvoering - lees bedrijfsprocessen - ingericht? Waar loopt u in de praktijk tegen aan en welke problemen zijn voor u het meest urgent? Heeft u totaaloverzicht en hoe snel kunt u uw processen aanpassen als de situatie daarom vraagt?

Laten we voor nu deze vragen beperken tot de gebieden Financieel, HRM en ICT. In mijn volgende blog komen andere terreinen aan bod. Ik geef u een voorzet met zaken waarvan ik uit persoonlijke ervaring weet dat dit bij 90% van de huisartsenpraktijken speelt.

Financieel
  • Binnenkomende facturen gaan door aardig wat handen met de nodige notities erbij. Verwerking voor betaling en inboeken gebeurt handmatig. Kost veel tijd, en kans op fouten.
  • Praktijkeigenaar kan niet zelf het moment bepalen om bij beslissingen inzicht te hebben in stuurinformatie. Een externe partij levert dit aan, vaak via periodieke rapportage.
HRM
  • Salarisadministratie. Is vaak gedoe met e-mails over en weer om ziekte, vakantie of buitengewoon verlof te regelen met een externe partij. Daarnaast bestaat er geen koppeling met een financieel pakket van weer een andere externe partij.
  • Functioneringsgesprekken zijn ad-hoc en lijken meer op werkoverleg van dat moment. Vaak ontbreekt structuur: verslaglegging met actiepunten, ontwikkelingspunten, scholing.
ICT
  • Contracten met leveranciers zijn langlopend en je betaalt er veel geld voor. Onderliggende ergernis bouwt zich op door: veel inloggen, slechte bereikbaarheid en storingen. Het kost tijd en veel geld als je dat wilt veranderen.
  • Actueel is de handhaving in kader van AVG. Dat juridische papierwerk komt bovenop de dagelijkse beslommeringen. Hoe pak je dat slim aan?
Ik ben benieuwd of u zich met uw praktijk hierin herkent.

Zo ja, dan is het antwoord op mijn vraag ‘Hoe wendbaar is uw bedrijfsvoering?’ nu helder. Dat kan duidelijk beter. Ook hebben we al enigszins inzichtelijk op welke vlakken het beter kan. Als u daar zelf nog een diepere slag in wilt maken, klikt u dan vast naar deze vragenlijst. Het is een soort interne scan van uw bedrijfsprocessen.

Tijd voor de volgende stap. Welk rapportcijfer geeft u nu het niveau van uw praktijkvoering? Gemakshalve - ik heb maar twee minuten - ga ik uit van een zes of zeven. Mijn belofte: daar kunt u een negen van maken.

Die efficiëntieslag maakt u met de HuisartsenCockpit, ontwikkeld door en met huisartsen. Dus ingericht en gestuurd door hun behoeftes en wensen, zodat niet de techniek maar de gebruiker centraal staat. Kort gezegd is het een geïntegreerde totaaloplossing voor de gehele bedrijfsvoering van de huisartspraktijk. In partnership ontwikkeld door Novivex, PraktijkCockpit en AFAS, leverancier van business-software.

Dankzij dit systeem brengt u uw werkwijze en bedrijfsvoering next level. Met innovatieve technologie en altijd en overal beschikbaar voor iedere praktijkmedewerker - want in de Cloud.

Aan het einde van mijn twee-minuten-pitch daag ik uit om een volgende, zinvolle stap te maken. Vertelt u mij wat in uw praktijksituatie speelt, wat u graag wil aanpakken, eventueel aan de hand van de vragenlijst, en welke eisen u stelt om deze problemen op te lossen. Daarna kunt u in een praktische en doeltreffende sessie beoordelen of de Huisartscockpit voor u een goede investering zal zijn.

Gaat u de uitdaging aan? Ik beloof u dat uw tijdsinvestering in onze ontmoeting de moeite waard is en u inzicht zal opleveren. Belt u mij?
Jan HespJan Hesp blogt
T 06 - 51401554
E [email protected]
Contact
Verberg reactieformulier